کد خبر: 2421

آخوندی, تغییر مسیر تردد ناوگان ترانزیت حامل مواد خطرناک در استان کردستان مجدد باید در کارگروه مربوطه بررسی شود.

به گزارش کردستان خبر، دویست و هشتمین نشست شورایعالی هماهنگی ترابری کشور به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و حضور اعضا و نمایندگان در ساختمان وزارتخانه پیرامون رسیدگی به سه موضوع؛ الف) بررسی تغییر مسیر تردد ناوگان ترانزیت حامل مواد خطرناک در استان کردستان، ب) برنامه جامع نوسازی و تأمین ناوگان زمینی، ج)گزارش مقایسه کرایه حمل دریایی شرکت‌های کشتیرانی داخلی با خطوط بین‌المللی برگزار شد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دستور جلسه بررسی تغییر مسیر تردد ناوگان ترانزیت حامل مواد خطرناک در استان کردستان اظهار داشت: در صورت انتقال مبدأ حرکت کامیون‌های ترانزیتی در داخل کشور از کردستان به آذربایجان غربی، کامیون‌ها باید ۱۳۰ کیلومتر تردد داشته باشند که مخاطرات مورد بحث با آن‌ها منتقل می‌شود، لذا این دستور جلسه مجدد باید در کارگروه مربوطه مورد بررسی قرار گیرد.

در ادامه مهرداد تقی زاده دبیر شورایعالی هماهنگی ترابری کشور تأکید کرد: این دستور جلسه مجدد به کارگروه بازگردد و در جلسه فوق‌العاده بعدی مورد پیگیری قرار گیرد. به علاوه در کارگروه چند موضوع دیگر شامل خطرات مسیر جاده‌ای، احتمال جایگزین شدن مسیر ترکیه در صورت کاهش حجم صادرات و ترانزیت مواد نفتی عراق، همچنین سوانح احتمالی در مسیر مرز به ایستگاه راه‌آهن باید مورد بررسی قرار گیرد و شرکت راه‌آهن نیز نظر نهایی خود را آماده ارائه کند.

قابلیت سرمایه‌گذاری در دو پایانه ترکیبی نقده و کرمانشاه در صورت تضمین بار

در ادامه عنوان شد که مسیر ترانزیت محمولات نفتی عراق به کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس از طریق بنادر امام خمینی(ره)، ماهشهر، عباس و برای ترانزیت به افغانستان از مرز شمتیغ انجام می‌شود. همچنین مطرح شد که با توجه به بازدهی پایانه‌های حمل ترکیبی مراغه، پایانه‌های حمل ترکیبی نقده و کرمانشاه از پتانسیل بالایی برخوردار هستند که در صورت تضمین بار از سوی شرکت راه‌آهن شرکت‌هایی آماده سرمایه‌گذاری در این دو پایانه هستند.

همچنین حدود ۲۰ درصد از حمل بار جاده‌ای از طریق مرزهای تمرچین و باشماق و ۸۰ درصد از مرز پرویزخان وارد کشور می‌شود که برای تحقق حمل ترکیبی باید کامیون‌ها از تمرچین تا مراغه ۱۸۳ کیلومتر از باشماق ۲۸۷ کیلومتر و از پرویزخان ۱۷۵ کیلومتر برای مقصد کرمانشاه باید سیر کنند تا به شبکه ریلی دست یابند.

از طرفی مسافت ریلی از مراغه به شمتیغ حدود ۱۷۶۴ کیلومتر و به بندرعباس ۱۹۸۱ کیلومتر، از کرمانشاه به شمتیغ ۱۷۳۹ کیلومتر و به بندر عباس ۱۶۱۶ کیلومتر، از کرمانشاه به بندر امام ۸۴۴ کیلومتر محاسبه شده است.

در خصوص دستور جلسه دوم، بابک احمدی معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت شرکت راه‌آهن در جلسه گزارشی در خصوص شرایط فعلی ناوگان باری حمل‌ونقل ریلی ارائه و پیشنهاد‌هایی در خصوص چگونگی دریافت مجوز برای تأمین ناوگان باری مورد نیاز را عنوان کرد.

بررسی پیشنهادات شرکت راه‌آهن برای تامین ناوگان ریلی مورد نیاز کشور

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «رئیس‌جمهوری در زمینه تأمین ناوگان دستوری را صادر کرده است» گفت: صرفه‌جویی اقتصادی ملی حاصل از تأمین ناوگان ریلی در حمل‌ونقل و مصرف به‌مراتب بیشتر از تولید است، اما به خاطر دستیابی به یک صرفه‌جویی احتمالی در تولید میلیارد‌ها دلار به سوخت یارانه تعلق می‌گیرد.

به دستور رئیس شورایعالی هماهنگی ترابری کشور مقرر شد، بند ذیل به پیشنهاد‌های شرکت راه‌آهن جهت تأمین ناوگان ریلی اضافه شود؛ «شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران پس از تأمین ناوگان نسبت به واگذاری مالکیت و بهره‌برداری در قالب اجاره یا اجاره به‌شرط تملیک به بخش خصوصی اقدام خواهد نمود.»

دبیر شورایعالی هماهنگی ترابری کشور در ادامه با اشاره به رد نامه‌ای مبنی بر اینکه «نرخ ارز برای حمل‌ونقل ریلی همانند کالای اساسی محاسبه شود» گفت: این درخواست ضمن تصویب در شورایعالی هماهنگی ترابری کشور مجدد به دولت ارسال شود.

 

اخبار مرتبط
ارسال نظر